De Watergeuzenbatterij

De batterij maakt het mogelijk om efficiënter om te gaan met de stroom van de windmolens.Op momenten dat het stroomnet overvol raakt, wordt energie tijdelijk opgeslagen en levert de coöperatie de stroom weer aan het net als daar ruimte is. Dit levert minder netcongestie op, waardoor bijvoorbeeld bedrijven in Leiden Zuidwest minder lang op een netaansluiting hoeven te wachten.

De uitgifte van Stroomdelen – participaties in de nieuw te bouwen Watergeuzen-batterij was een groot succes. Rijnland Energie hoopte op inschrijvingen ter waarde van € 400.000, maar het enthousiasme voor de bouw van een coöperatieve batterij was onvoorzien groot: 600 inschrijvers brachten de eindstand op € 1,5 miljoen!

Besloten is om het eigen vermogen door participatie-uitgifte te verhogen naar
€ 700.000 voor meer financiële zekerheid, en de Stroomdelen volgens de ‘baksteenmethode’ eerlijk toe te kennen. Vanwege overtekening kan dan niet iedereen het aantal Stroomdelen krijgen waarvoor hij of zij heeft ingeschreven. Iedere inschrijver heeft recent bericht ontvangen over het aantal Stroomdelen dat hem of haar is toebedeeld.

Begin juli gaat de ALV van RECoöperatie de Final Investment Decision vaststellen. Vervolgens kan de bouw worden voorbereid, om daar in november mee te starten. De planning is dat de batterij einde eerste kwartaal 2027 operationeel is.

Laatste nieuws

Meer nieuws
Fusie van Energie van ons en  OM / Nieuwe Energie

Fusie van Energie van ons en OM / Nieuwe Energie

Binnen de wereld van energiecoöperaties zijn en waren een aantal organisaties actief als aanbieder van stroom en gas.

Sinds kort houden energiecoaches spreekuur in de bibliotheek Nieuwkoop en die van Ter Aar.

Sinds kort houden energiecoaches spreekuur in de bibliotheek Nieuwkoop en die van Ter Aar.

Recent zijn de energiecoaches gestart met een spreekuur in de bibliotheek van Nieuwkoop (elke eerste maandag van de maand) en in de bibliotheek van Ter Aar (elke tweede dinsdag van de maand).

Project waterplas de Olm

Project waterplas de Olm

GCN is met de gemeente in gesprek over het gebruik van de waterberging ten noordoosten van het bedrijventerrein de Olm voor de realisatie van een drijvend zonneveld aldaar.