Daarbij is de vergoeding voor de opgewekte elektriciteit gekoppeld aan het correctiebedrag (=marktprijs) van de SCE-regeling. Voor de projecten die onder de ‘oude’ postcoderoosregeling vallen is dit in financiële zin een zeer forse tegenvaller.
Met Greenchoice zijn met ingang van dit jaar nieuwe tarievenafspraken gemaakt, die nu dezelfde zijn voor al onze 10 postcoderoosprojecten. Daarbij is als uitgangspunt de SCE-regeling genomen, die werkt met een basisbedrag (maximaal subsidiebedrag) waarop de marktprijs
(= correctiefactor) in mindering gebracht wordt.
Voor zover nu bekend levert dit voor de SCE-projecten een beperkt nadeel op (Smidskade 15 kende in 2024 als enige SCE-project al het SCE-tarief van Greenchoice) van € 0,015/kWh.
Het probleem zit evenwel in de ‘oude’ postcoderoosprojecten: daar is de vergoeding van Greenchoice de enige opbrengst voor die projecten, en met een (geschatte) marktconforme vergoeding van ca. € 0,035 is die opbrengst (ca. € 20.000) ontoereikend om de exploitatie- en afschrijvingskosten van die projecten (ca. € 34.000) te dekken.
Het is derhalve zaak voor de zes ‘oude’ postcoderoosprojecten tot alternatieve oplossingen voor de inkomsten te komen. Zo zou het zelfleveringsmodel in dezen uitkomst moeten kunnen bieden, waarbij de opgewekte elektriciteit direct aan de consument ‘toegerekend’ wordt. Dit zou zowel voor de consument als de coöperatie een win-winsituatie opleveren. Greenchoice (en ook andere coöperatieve energieleveranciers) zijn hiermee druk doende; het bestuur volgt deze ontwikkelingen nauwgezet, en hoopt hier later meer over te kunnen berichten.